o IT
Kindle 3
- Podrobnosti
- Vytvořeno: 29. červenec 2011
- Zobrazeno: 3740
Amazon Kindle 3 netřeba představovat, internet je plný samých pochvalných článků a komentářů - tak snad jen něco poněkud střízlivějším pohledem čerstvého uživatele...
Sociální sítě
Kindle umožnuje sdílet Vaše hodnocení knihy, komentáře a Vámi vybrané pasáže (highlights) prostřednictvím sociálních sítí Facebook a Twitter. Což je skvělá věc - zajímavou pasáž, citát nebo myšlenku prostě označíte a jedním "klikem" odešlete na tu "svou" sociální síť. Bohužel je v tom jeden malý (a pro české uživatele velký) háček - sdílení je možné pouze u knih zakopených přes Amazon.com. Typický český uživatel, který z valné většiny do svého Kindlu nahrává knihy jiným způsobem, má tudíž smůlu. Na jednu stranu to chápu, jedná se o jednoduchý marketingový tah - Amazon automaticky k tomu, co chcete sdílet, přiloží odkaz na Vámi zmiňovanou knihu ze svého obchodu. Na druhou stranu - tešil jsem se že budu moct jednoduše sdílet co zajímavého jsem se z právě čtené knihy dozvěděl a ono to jaksi nefunguje.
My clippings
Myclippings.txt je textový soubor do kterého se ukládají veškeré poznámky a "označené pasáže" (highlights) které si v knihách napíšete nebo označite. Všechny tyto informace se do tohoto soboru přidávají postupně podle data vytvoření. Pokud jste aktivními "zvýrazňovači" a "poznámkovači" tak se za chvíli stane z tohoto souboru nepřehledný guláš všech poznámek a citací které jste kdy udělali. U každé knihy uložené v Kinldu se také vytvoří soubor s příponou mbp který obsahuje link do myclippings.txt a odkaz na místo kde jste skončili se čtením. Pokud přenesete knihu do jiného Kindlu bez tohoto souboru, příjdete o propojení konkrétní knihy s Vašimi poznámkami. Resp. poznámky v souboru myclippings.txt zůstanou ale když si otevřete knihu a podíváte se co jste si v ní v minulosti označili či okomentovali nezobrazí se Vám nic.
Collections
Kolekce, knihovny, škatulky - je jedno jak tomu kdo říká ale je to nepoužitelné. Knihy můžete přiřazovat do jednotlivých kolekcí jen a pouze v Kindlu - jakmile je přenesete do PC přijdete o ně, zrezetujete Kindle (hard reset) přijdete o ně, vyreklamujete Kindle - přijdete o ně... Jednoduchá stromová struktura adresářů (typu Beletrie\Na západní frontě klid.mobi) by byla stokrát jednoduší a funkčnější.
Reklamace
Bohužel mám i tuto zkušenost, ale musím uznat že docela pozitivní.
Při připojování do WiFi sítě mi jednoho krásného dne Kindle přestal Kindlovat. Vygooglovaný postup jak provést restart nepomáhal a tak jsem se rozhodl zavolat do Amazonu pro radu. V prví řadě - na druhé straně drátu jsou překvapivě rodilí mluvčí - žádné call cetrum v Indii se kterými s oblibou rozehrávám hru kdo komu míň rozumí. V druhé řadě - volal jsem celkem 4x a pokaždé byla čekací doba cca 20 vteřin - což je v porovnání s českou pojišťovnou nebo nedej bože českou poštou prostě pohádka. Ve třetí řadě - Amazon je americká firma a tak očekávejte americký přístup k Vaší reklamaci. To znamená že i když jste svůj Kindle zkoušel restartovat nejméně stokrát a i když byl celou noc v nabíječce projdete si tímto kolečkem s pomocí Amazon supportu ještě jednou. Po druhém telefonátu (po 30 minutovém nabíjení) byl můj Kindle uznán "reklamacehodným" a bylo mi sděleno že mi pošlou nový. Celá procedura vypadá následovně
Amazon:
- vystaví objednávku na nový Kindle
- strhne Vám z účtu částku za nový Kindle a poštovné
- odešle Kindle
- provede "refund" - vrátí Vám peníze za Kindle na účet
- provede "shipment refund" - vrátí Vám náklady spojené s odesláním rozbitého Kindlu
Vy:
- zabalíte rozbitého Kindla a odešlete ho pojištenou a trackovatelnou zásilkou (UPS)
- pošlete Amazonu číslo zásilky a náklady na odeslání
V mém případě se objevilo několik zádrhelů
- Změnil jsem zasílací adresu a protože nová adresa nebyla spárována s mojí VISA kartou vysloužil jsem si ještě jeden ověřovací telefonát do Amazonu (což chápu - se znalostí hesla k mému účtu by si mohl kdokoli objednat Kindlů třeba 5 a poslat si je kamkoli).
- Po vyřízení se cca 14 dní nic nedělo - musel jsem zavolat znovu a připomenout se - prostě na mě zapoměli a nedokázali vysvětlit proč.
- Původně jsem byl s Amazonem dohodnutý že jim rozbitý Kindle nebudu posílat zpět, po připomenutí (když už byl nový na cestě) ho najednou chtěli. Přes support chat jsem chtěl vědět proč najednou taková změna a nakonec, když jsem jim řekl že náklady na odeslání přes UPS budou 200$, od tohoto požadavku upustili.
Zásilka - jako bonus že na mě zapoměli UPS priority mail - dorazila za 2 dny. Doručovatel z UPS mi do telefonu volal tu úžasnou novinu: "pane Chotěborský, vezu Vám tu čtecí knihu!" :) Naštěstí přes celnici prošla nepovšimnuta, ale pro ty kteří nebudou mít to štěstí přikládám odkaz na článek Martina Malého: Jak reklamovat u Amazonu a neplatit znovu clo ani DPH.
Ještě bych dodal že reklamaci není možné vyřídit emailem ani přes support chat - je opravdu nutné do Amazonu zavolat. Jejich rada v případě že neumíte dobře anglicky je "sežeňte si někoho kdo umí a zavolejte pak" :) A taky telefonování do USA se může docela prodražit - kupte si předplacený kredit pro Skype a zavolejte jim ze Skypu.
a obligátní otázka - kde hledat legální knihy?
Project Gutenberg
http://www.gutenberg.org/
- Obsahuje asi 36,000 knih s vypršelými autorskými právy
- přímo z kindlu je pohodlnější procházet web přes mobilní zobrazení na adrese http://m.gutenberg.org/
- další knihy jsou ke stažení u "partnerů" - například Gutenberg Europe
Městská knihovna Praha
http://www.mlp.cz
- Aktuálně asi 180 e-knih v češtině
- slibují přidávat 5 e-knih týdně tak by mohla brzy vzniknout slušná sbírka
- ke stažení není nutné mít v knihovně zřízený účet
- doporučuji sekci pohádky on-line nebo Karel Čapek on-line